2011 is nu echt begonnen... 2010 was het jaar waarin er binnen de club eindelijk weer een heuse toledo rijdend te zien was op de DNTD – en dat precies in het jaar dat de toledo 40 jaar bestond.
In het clubregister voor de dolomite-familie komen 20 Toledo’s voor – 7 van deze kentekens staan pas in het register na de aankoop van de gegevens uit het RDW-bestand door de club. Naast de zojuist genoemde nu weer rijdende Toledo van Fred Wolsleger is er geen enkele andere Toledo met APK op dit moment, al is er wel één Toledo recentelijk van eigenaar gewisseld: de 98-41-SV is in september van 2010 nog op naam gezet – al kan dit ook door een heractivering van een kenteken als zodanig op de website van het RDW getoond worden.
Kenteken | Bij RDW actief? | APK? | Model | Bijzonderheden |
39-17-PR | nee | Toledo | ||
39-25-PR | nee | Toledo | In 2005 wel, nu niet meer geregistreerd | |
67-10-PX | nee | Toledo | ||
60-15-SV | nee | Toledo TC | ||
60-16-SV | nee | Toledo 1300 | ||
60-33-SV | ja | nee | Toledo | |
60-44-SV | ja | 1999 | Toledo 1500 | |
98-13-SV | ja | nee | Toledo | |
98-14-SV | nee | Toledo | ||
98-41-SV | ja | nee | Toledo | Aanvang tenaamstelling: 17/09/2010! |
98-61-SV | ja | nee | Toledo | |
09-96-TH | nee | Toledo | ||
08-74-TN | ja | 2012 | Toledo 1500TC | |
46-07-TN | nee | Toledo 1500 | ||
36-23-TR | ja | nee | Toledo 1500 | |
58-38-UF | ja | nee | Toledo | |
42-71-UG | nee | Toledo 1500TC | ||
78-00-ZR | ja | nee | Toledo | |
JL-11-HS | ja | nee | Toledo | |
NZ-95-YV | ja | nee | Toledo |
En 2011? Dat is het jaar van 40 jaar Dolomite, tenminste, als we de introductie van de Dolomite op de London Motor Show in oktober 1971 als geldige geboortedatum beschouwen... de echte massaproductie kwam pas in 1972 op gang.
In 2011 bestaat de TR7 ook nog ‘es 35 jaar, dus André de Jonge en ik willen deze heuglijke feiten in ieder geval niet ongemerkt voorbij laten gaan; concrete plannen hiervoor moeten nog gemaakt worden.
Nadat ik aantallen en kleuren al eens op een rijtje gezet heb is locatie ook wel een leuke dacht ik, en heb een eerste filter over het register gelegd – ik zeg een eerste filter, want ik heb hiervoor de ‘duizendtallen’-range van de postcodes gebruikt, en dit geeft een wat vreemde selectie, omdat sommige gebieden erg groot zijn, en soms zelfs gesplitst (Gelderland en Zuid-Limburg zitten in dezelfde duizendtallen-range bijvoorbeeld). Maar goed, toch wel interessant om even naar te kijken.
De ‘kleine’ familieleden, de 1300, 1500 en Toledo zijn nogal verspreid over het land, en met die kleine aantallen kun je namelijk ook niet echt een conclusie trekken.
Postcodegebied | 1300 | 1500 | TOLEDO |
1-Noord-Holland | 2 | ||
2-Zuid-Holland | 2 | 1 | |
3-Utrecht,Zuid/Zuid-Holland | 2 | ||
4-Zeeland,West-Brabant,Zuid-Utrecht | 1 | ||
5-Midden&Oost-Brabant,Noord-Limburg | 1 | 1 | |
6-Limburg,Gelderland | 1 | 1 | |
7-Oost-Nederland | 1 | 1 | 1 |
8-Friesland,Flevoland,Drenthe | 1 | 1 | |
9-Groningen,Noord-Friesland | 1 | 3 | |
Totaal | 7 | 2 | 12 |
De dolomite en dolomite sprint hebben wat meer statistische waarde, en van de nog geregistreerde auto’s zwerft het grootste gedeelte in Oost-Nederland rond...
Postcodegebied | DOLOMITE (1500(HL/SE)) | DOLOMITE (1850(HL)) | DOLOMITE SPRINT |
1-Noord-Holland | 1 | 22 | 6 |
2-Zuid-Holland | 28 | 5 | |
3-Utrecht,Zuid/Zuid-Holland | 26 | 12 | |
4-Zeeland,West-Brabant,Zuid-Utrecht | 18 | 1 | |
5-Midden&Oost-Brabant,Noord-Limburg | 18 | 7 | |
6-Limburg,Gelderland | 28 | 9 | |
7-Oost-Nederland | 27 | 11 | |
8-Friesland,Flevoland,Drenthe | 7 | ||
9-Groningen,Noord-Friesland | 20 | 6 | |
Totaal | 1 | 194 | 57 |
Postcodegebied | Totaal | |
1-Noord-Holland | 31 | 11% |
2-Zuid-Holland | 36 | 13% |
3-Utrecht,Zuid/Zuid-Holland | 40 | 15% |
4-Zeeland,West-Brabant,Zuid-Utrecht | 20 | 7% |
5-Midden&Oost-Brabant,Noord-Limburg | 27 | 10% |
6-Limburg,Gelderland | 39 | 14% |
7-Oost-Nederland | 41 | 15% |
8-Friesland,Flevoland,Drenthe | 9 | 3% |
9-Groningen,Noord-Friesland | 30 | 11% |
Totaal | 273 |
...en dit is ook het beeld van de totalen. Dit is ook iets wat Jan Oldenkamp, toen ook nog een inheemse Oosterling ;-), mij jaren gelden al eens vertelde: in het Oosten van het land hebben ze toch iets met deze auto’s, en sowieso wel iets met klassiekers in het algemeen, want AMK (Auto Motor Klassiek), tijdenlang het (enige) puur Nederlandse klassiekerblad, heeft haar wieg ook daar staan.
Bovenstaande getallen zijn alleen de auto’s waarvan in het register of in de aangekochte gegevens van het RDW een postcode te vinden was; er zijn tijden geweest dat er op marktplaats eens in de paar maanden een onbekende dolomite opdook, vaak uit een schuurtje in het Oosten of Noorden van het land (en eentje op één van de waddeneilanden). Zouden er nog meer zijn? Wie heeft er nog leuke “Barn find” foto’s? Zelf heb ik in mijn eigen woonplaats op een donkere avond naast een boerderij eens het volgende plaatje geschoten...:
1 opmerking:
Tjakko, in reactie op jouw column moet ik toch even reageren..
Ik vind het ontzettend fijn dat Fred Wolsleger eindelijk weer één van zijn vijf(!?) toledo’s op de weg heeft, maar onze 07-YB-63, 2 deurs Toledo 1300 heeft al ruim vier jaar een geldige APK en is (helaas alleen) te zien geweest op de CTH openingsrit in 2008. Die mist in jou telsom.. Het betreft een van de allerlaatste Toledo’s met grote (Dolomite) bumpers. (Commissienummer ADH12808DL). Hij is ongerestaureerd, orginele lak en orgineel 37000 mijlen op de teller.
Verder kan ik het “mysterie” van de 98-41-SV voor je oplossen.. Die staat hier. Het betreft een hele vroege tweedeurs 1500, met commissienummer 95! (ADH95LDL). Hij is in 1989 voor het laatst gebruikt. Ik heb hem als “erfenis” opgehaald, Hij was van de inmiddels overleden vader van een vriend van mij. Ondanks de hele slechte staat van de auto gaat deze te zijnertijd in de restauaratie… gewoon omdat er zowat niets meer van bewaard is gebleven..
Ik heb nog wat foto's voor je..
Een reactie posten