04 juli 2006

Race & Rally Dolomites !

[Deze tekst is ook verschenen in de TT van augustus 2006]

Dit keer wilde ik wat meer vertellen over Dolomites met competitie-historie uit de lage landen. In Nederland hebben we in de jaren '70 één rally-dolomite gehad ondersteund vanuit de fabriek, en in België is een aantal races gereden met dolomites, deels ondersteund vanuit de fabriek, deels gesteund door BL België of lokale dealers.

De Belgen hebben altijd -dat kun je nu ook nog merken- iets meer met autosport gehad dan de Nederlanders, en qua Triumph hebben ze in België natuurlijk ook een extra link met dit merk omdat daar ook de assemblage van veel auto's heeft plaatsgevonden voor de Benelux - Dolomites overigens niet, maar Toledo's en 1300s bijvoorbeeld nog wel. Dit is overigens een onderwerp wat het wellicht ook waard is om nog 'ns in te duiken, ik heb al een keertje een paar enthousiaste verhalen hierover mogen horen van René Claessens, naast regio-coordinator ook fervent dolomite-ridder.

Naast eigen clubleden met goede verhalen zijn dus ook dolomite-ridders uit de de jaren '70 die eigenlijk hoognodig eens door ondergetekende geinterviewd moeten worden; om bij het Belgische deel van het verhaal te blijven is daar bijvoorbeeld Julien Vernaeve uit Gent - BL dealer en coureur. Hij heeft met meerdere dolomites gereden in de 24-uurs races van Spa - één van deze auto's staat nu trots in het museum van het Spa-Francorchamps circuit, le "Abbaye de Stavelot" (http://www.abbayedestavelot.be/) - misschien een keer een bezoekje waard met wat enthousiaste clubleden als er op Spa toch iets te doen is? In dit verband is het namelijk ook leuk te weten dat Julien Vernaeve nog steeds actief is in de historische autosport, met mini coopers, o.a. dus op Spa.Op Spa hebben begin jaren '70 nog meer dolomites gereden, er is een deels Belgisch "Butch" team geweest, maar ook bekende Engelse coureurs hebben die auto bestuurd. Eén van die Butch-auto's staat nu bij Jigsaw Racing services in Kettering in Engeland, een andere staat nog ergens in Duitsland.Voor wat leuke sfeerplaatjes uit de jaren '70 met dolomites verwijs ik graag naar forums over dit onderwerp, tik in Google maar in 'Vernaeve Spa dolomite' en de eerste hit (http://www.forum-auto.com/sqlforum/section3/sujet361117.htm) geeft je meteen plaatjes van o.a. de sprint van Vernaeve, maar ook de "Butch" racers.

De British Leyland-link met de Nederlandse autosport-historie werd vertegenwoordigd door de gebroeders Luybregts uit Valkenswaard - zij reden met o.a. Mini coopers en Marina's (in het boek "The BMC/BL Competitions Department" van Bill Price staat ook nog een leuke foto van de Leyland Special Tuning fabrieks-camper met wat mini's en Marina's in Valkenswaard), maar vanaf 1974 hadden zij hun zinnen gezet op een dolomite sprint als rally-wapen.
Ik heb via Jan Oldenkamp ook een stukje film weten te bemachtigen waarop te zien is hoe deze auto in Abingdon (de standplaats van Leyland ST) geprepareerd wordt in voorbereiding op de RAC rally van 1975. Op een Ford-video over die rally is ook een stukje te zien waarin de auto van Wim Luybregts door de modder ploegt. Leuk is ook te vermelden dat die RAC rally een winst opleverde voor de Dolomite in de "Groep 1" klasse, met Brian Culcheth achter het stuur van de RDU983M. Overall werd deze Engelse auto 16e, en ik meen mij te herinneren dat Wim Luybregts daar 33e werd - een hele goede prestatie in de tijd dat de toenmalige voorloper van de WRC-competitie werd gedomineerd door de Ford Escorts, die heel veel fabrieks-support kregen in tegenstelling tot het toen nog maar net weer begonnen programma bij British Leyland. Eén van de succesvolle Escort-piloten uit die tijd, Roger Clark, is later overgestapt naar Triumph om daar de TR7(v8) te besturen.

Terug naar het Nederlandse verhaal - Wim Luybregts heeft in deze auto met Bruno van Traa als navigator nog aardige successen gehaald, maar zonder teveel te beschadigen aan de auto (dank u Wim) want de auto bestaat nu nog steeds, al is het niet meer in Valkenswaard maar ergens in Zuid-Frankrijk, alwaar het klimaat in ieder geval zal bijdragen aan een goede conservatie van dit stukje historie.
Tot slot kan ik melden dat ik na het schrijven van dit stukje mijzelf nogmaals heb voorgenomen om de eveneens nog steeds in de autosport actieve Wim Luybregts eens op te zoeken - hij woont tenslotte in Valkenswaard, dat is een paar dorpen verder vanuit Veldhoven, om wat kleurrijke verhalen aan deze man te ontfutselen.

Geen opmerkingen: